Od lat technologia zmienia sposób, w jaki robimy zakupy. Po rewolucji wywołanej przez eCommerce przyszła kolej Augmented Reality.

Pomimo szybkiego rozwoju, zastosowaniu nowych technologii sprzedaży nie brakuje wad. Jednocześnie marki dostrzegają konieczność inwestowania w narzędzia i rozwiązania polepszające i wzmacniające doświadczenia konsumenta. Odpowiedzią na te kwestie jest rozszerzona rzeczywistość (AR). 

AR pozycjonuje się jako rozwiązanie dla wielu problematycznych cech eCommerce, takich jak np. braku możliwości zaangażowania zmysłu dotyku, czy umieszczenia produktu w przestrzeni. Prześledźmy dlaczego rozwiązania z wykorzystaniem AR są interesujące dla klientów, w jaki sposób działają w praktyce i jak firmy mogą stosować AR aby zmaksymalizować swoją sprzedaż.

Główną wadą zakupów internetowych jest to, że niektóre zmysły człowieka, których używa podczas robienia zakupów są pomijane. Robiąc zakupy online, klient nie może dotknąć, ani zobaczyć, jak ten produkt działa, ani dowiedzieć się czy będzie pasować do jego domu. Nie może być więc pewny, czy dany produkt spełni jego oczekiwania. Ta niepewność przekłada się na częste opuszczenie koszyka bez finalizacji zakupów oraz zwroty zakupionych produktów. Jest to oczywiście czynnik znacznie zwiększający koszty poniesione przez sprzedawców. Ten fakt potwierdzają dane. Na podstawie statystyk Invesp przynajmniej 30% produktów kupionych online jest zwracane (dla porównania – jest to jedynie 9% przy zakupach w sklepach stacjonarnych). Co więcej, 67% kupujących sprawdza informacje dotyczące zwrotów zanim dokona zakupów. Podczas gdy koszty poniesione z tytułu zwrotów – dla przykładu – do 2020 roku sięgną $550 bilionów w Stanach Zjednoczonych (dane ze Statista) – zwiększa się zapotrzebowanie na łatwe i darmowe zwroty. Przy zwiększającym się zainteresowaniu zakupami online, przewiduje się, że firmy będą ponosić coraz większe koszty związane z nietrafionymi zakupami.

AR pozycjonuje się jako rozwiązanie dla wielu problematycznych cech eCommerce, takich jak np. braku możliwości zaangażowania zmysłu dotyku, czy umieszczenia produktu w przestrzeni.

 

 

Augmented reality może pomóc sprzedawcom rozwiązać wiele wyzwań związanych z eCommerce poprzez zaoferowanie klientom bardziej całościowego doświadczenia podczas zakupów. Wiele firm już teraz odnosi znaczące sukcesy po implementacji technologii AR.

AR pozwala na pozyskiwanie nowego rodzaju danych, które nie są możliwe do zebrania przy bardziej tradycyjnych rozwiązaniach. Są to na przykład dane dotyczące tego który aspekt, fragment, element produktu oglądany był najdłużej, a więc cieszy się największym zainteresowaniem. Przy opcji konfiguracji i personalizacji dowiemy się które kombinacje wybierane były najczęściej. Dla przykładu – jeśli w sprzedaży samochodów zastosowana jest możliwość podglądu auta w AR, możliwe jest zebranie danych dotyczących tego które funkcje przeglądane były przez największą ilość czasu lub które kolory felg były najczęściej wybierane. Dane mogą być pogrupowane według wieku, czy lokalizacji  i użyte do bardziej dokładnego prognozowania potrzebnych zasobów inwentarza lub lepiej ukierunkowanych kampanii marketingowych.

Technologia AR może też poszerzyć funkcjonowanie reklam dynamicznych. Wyobraźmy sobie rozwiązanie – zaawansowaną personalizację wspartą AR. Konsumenci mogliby wchodzić w interakcję z wybranymi produktami, natychmiastowo ustanawiając relację z marką i jednocześnie umożliwiając zbiór użytecznych danych. 

 

Wizualizacja produktu oferowana przez AR ułatwia podejmowanie decyzji i podwyższa pewność siebie w dokonywanych wyborach. 

Kiedy kupujący widzi produkt w przestrzeni, w swoim otoczeniu, czuje się lepiej przygotowany do zdecydowania o jego kupnie. Ponadto, ugruntowuje się przywiązanie do produktu. Wpływa to na zmniejszenie decyzji o opuszczeniu koszyka oraz znacznie skraca proces zakupów. Warto również zwrócić uwagę na odnotowany wzrost wartości zakupów kiedy kupujący widzą produkty w 3D. Internet Retailer  podaje przykłady firm Lowe’s, gdzie zaobserwowano 104% wzrostu i Build.com – 64% podwyższenia średniej wartości zamówienia. 

Wsparcie zakupów technologią AR to rozwiązanie cieszące się uznaniem wśród konsumentów. Według Internet Retailer 57% ludzi pytanych o preferowane zastosowanie tej technologii wskazało właśnie zakupy z jej wykorzystaniem (ponad grami AR i filtrami na Snapchacie). AR prześciga również wizualizacje video – wyniki tej samej ankiety wskazują na wybór AR ponad film. Okazuje się również, że aż 71% kupujących częściej wybierze sprzedawców oferujących opcję rzeczywistości rozszerzonej – co wynika z raportu „The Impact Of AR on Retail, Retail Perceptions”.

Benetsleep – to pierwszy polski producent z branży meblarskiej, który daje możliwość wirtualnego zaprojektowania mebli i sprawdzenia jak wyglądają za pomocą technologii Rzeczywistości Rozszerzonej. 

Aplikacja Benetsleep  by Actum Lab po zaledwie kilku miesiącach od premiery miała już kilka tysięcy pobrań oraz uzyskała rewelacyjny wskaźnik ROI (ang. return on investment, zwrot z inwestycji) na poziomie 113%! 

 

Czym jest Web AR i dlaczego jest to rozwiązanie dogodniejsze, niż aplikacje?

Web AR to rodzaj AR, które korzysta z bibliotek JavaScript 3D zapewniając odbiorcom doświadczenie AR na ich urządzeniach, w przeglądarce internetowej, bez konieczności pobrania aplikacji. Rozwiązanie dostępne po kliknięciu na link lub osadzone na stronie internetowej może być oglądane, niezależnie od systemu operacyjnego danego urządzenia. Jest to niewątpliwa zaleta, biorąc pod uwagę statystyki mówiące, że 61% pytanych konsumentów nie zdecydowałoby się na pobranie aplikacji (według Zipwhip). Faktycznie, o aplikacjach często się zapomina, zabierają miejsce w pamięci urządzenia oraz bywają dostępne jedynie na jeden z systemów operacyjnych. 

Obecnie większość rozwiązań w web AR jest dostępnych jedynie na nowszych smartfonach posiadających odpowiednią moc obliczeniową i GPU. To jednak przestaje być problemem wraz ze standaryzacją GPU na coraz większej ilości urządzeń mobilnych i generalnym rozwojem technologii.

Doświadczenie zakupów z web AR jest płynne w obsłudze i imituje doświadczenie zakupów w sklepie stacjonarnym ale z pełną prostotą i wygodą obsługi, tak poszukiwaną przez konsumentów. Takie rozwiązania napędzają szybszy i pewniejszy proces decyzyjny, a także umacniają lojalność wobec marki.

Przykład rozwiązania WebAR Actum Lab do wizualizacji produktów. 

 

 

AR dla eCommerce przeszedł długą drogę- od skromnych początków AR jako „fajnej funkcji” wykorzystywanej przez marki do budowania zainteresowania klientów, po bezcenne narzędzie wykorzystywane przez duże i małe marki.

Obecnie rozszerzona rzeczywistość pomaga markom każdej wielkości usprawnić proces zakupów, zwiększyć zaufanie konsumentów i zwiększyć zaangażowanie klientów. Bez wątpienia marki, które inwestują wcześnie, testują nowe pomysły i znajdują użyteczne sposoby włączenia AR w sprzedaż, wyprzedzą konkurencję.

 

Źródło: The Definitive Guide to Augmented Reality for eCommerce by Austin Mace