Kiedy w wakacje 2016 popularna gra mobilna Pokemon GO obiegła świat, w centrum uwagi pojawił się potencjał drzemiący w Augmented Reality. W zaledwie kilka miesięcy Pokemon Go stała się grą, która osiągnęła 600 mln. dolarów przychodów. Mimo, że aktualnie największe zainteresowanie nią minęło, jej popularność wciąż jest duża i generuje zyski na poziomie 2 mln. dolarów każdego dnia (według doniesień Newzoo, firmy zajmującej się badaniem rynku gier). Pokemon GO udowodnił, że AR jest nie tylko źródłem pieniędzy, ale również pokazał, że zainteresowanie tą technologią wśród konsumentów jest ogromne.

Chiny na czele wzrostu rynku AR

Największe zainteresowanie AR można zaobserwować w Chinach, gdzie odnotowano wysokie wskaźniki adaptacji przez konsumentów technologii Rzeczywistości Rozszerzonej. Goldman Sachs przewiduje, że Augmented Reality oraz Virtual Reality staną się globalnym rynkiem, który do 2025 roku będzie wart 80 miliardów dolarów. Aktualnie, jedna trzecia sprzedaży zestawów, wspierających zaawansowane doświadczenia AR, ma miejsce w Chinach. Dane z IDC sugerują, że sprzedaż AR/VR w 2017 wzrosła czterokrotnie po wzroście o 325% w roku 2016, zwłaszcza jeżeli chodzi o adaptery Rzeczywistości Rozszerzonej, wykorzystujące telefony komórkowe, jak na przykład Mira Prism.

Ostanie badania, zrealizowane przez Wordplay, na podstawie ankiety, przeprowadzonej wśród 16 tys. osób na całym świecie, wykazały, że 95% chińskich konsumentów używało technologii AR lub VR w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Dla porównania, te same badania pokazują, że tylko 24% konsumentów w USA korzystało z tych technologii. Ankieta, przeprowadzona wśród 2 tys. Chińskich internautów przez iResearch Consulting Group, wykazała, że 78% z nich aktywnie szuka do przetestowania rozwiązań wykorzystujących AR.

Istnieje kilka powodów, dla których Chiny mają wysoki potencjał i szansę stania się liderem w dziedzinie Augmented Reality. Po pierwsze, ten kraj ma ogromną liczbę użytkowników internetowych oraz mobilnych. Dodatkowo, ponad połowa chińskiej populacji, 688 mln ludzi, istnieje w sieci, a 620 mln korzysta z internetu za pośrednictwem telefonów komórkowych, które, w większości, umożliwiają działanie aplikacji AR.

Miliard osób w Chinach ma dostęp do Augmented Reality

Baidu w zeszłym roku zaprezentowało platformę AR o nazwie DuSee, umożliwiającą chińskim użytkownikom mobilnym korzystanie z technologii AR przy użyciu swoich dotychczasowych smartfonów. Oznacza to, że firma szybko udostępnia technologię AR ogromnej populacji. Warto dodać, że Baidu do tej pory stworzyło już szereg aplikacji umożliwiających doświadczanie Rzeczywistości Rozszerzonej, które łącznie docierają do ponad miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie.

Konsumenci w Chinach mogą bez problemu zapoznawać się z technologią AR, ponieważ kraj dysponuje rozbudowaną infrastrukturą. W chińskich centrach handlowych rozkwitły sklepy oferujące usługi AR i VR. Szacunkowa liczba 3 tys. sklepów oferuje swoje usługi, pobierając zaledwie 8 dolarów za około 30 minut rozrywki. Landmark Entertainment Group, znane z tworzenia atrakcji w parkach rozrywki w Stanach Zjednoczonych, takich jak Terminator 2 i 3D oraz The Amazing Adventured of Spider-Man 5D, buduje centrum rozrywki AR w Chinach, które zostanie otwarte w najbliższych latach.

Chiny stają się obiecującym rynkiem dla rozrywki opartej na Rzeczywistości Rozszerzonej, takiej jak filmy i gry. Chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych spodziewa się, że wciągające aplikacje wideo oraz gry, będą zaliczane do pierwszych segmentów tej branży. Około 504 mln. chińskich konsumentów regularnie korzysta z witryn do streamingu, dodatkowo, w Chinach jest około 400 mln graczy online. Według Centrum Informacji Sieciowych w Internecie, stwarza to możliwość szybkiego przyjęcia się transmisji i gier opartych o technologię AR. Tencent już oferuje artystom streaming koncertów na żywo i wykupił kupił prawa do 300 japońskich gier Anime. W rezultacie, zakłada się, że wypuści na, potencjalnie lukratywny, rynek jeszcze więcej gier wykorzystujących Rzeczywistość Rozszerzoną. Przewiduje się, że dochody z gier online wzrosną ze 143 mld. Yuanów w zeszłym roku do 215 mld. Yuanów w 2018, jak twierdzi iResearch.

Biznes w Chinach adaptuje AR

Nie tylko chińscy konsumenci przyjęli z entuzjazmem AR. Na rynku pojawia się coraz więcej aplikacji biznesowych, wykorzystujących Rzeczywistość Rozszerzoną, uważanych za natychmiastową i opłacalną drogę rozwoju. Przykładowo, Baidu wraz Yum! Brads, po fuzji w 2016 roku, wprowadziło grę na smartfony do 300 punktów KFC w Pekinie.

Konsumenci zostali zachęceni do korzystania z aplikacji możliwością otrzymania rabatów na posiłki. Jalk twierdzi Baidu, w grę zagrano 400 tys. razy w ciągu pierwszych trzech dni od premiery. Tecent i Alibaba współpracują również ze światowymi markami, wykorzystując aplikacje mobilne w celu przyciągnięcia klientów do sklepów. Ponad 20 firm, w tym Uniqlo i Coca-Cola połączyło siły z Ant Financial, biznesem Alibaba, z własnej inicjatywy.

Przestroga dla reszty świata

Konsumenckie i biznesowe podejście wskazuje na świetlaną przyszłość Augmented Reality w Chinach. Dodatkowo, istnieje potencjał rozpowszechnienia tej technologii również w Stanach Zjednoczonych. Obydwa rynki są inne, posiadają odmienną charakterystykę i tylko czas pokaże, który z nich rozwinie się bardziej. Istnieje jednak kluczowe zadanie, któremu musi sprostać przemysł AR w Chinach: regulacje prawne. Warto zauważyć, że mimo wielkiego sukcesu Pokemon GO, aplikacja nadal jest zakazana w Chinach. Prawdopodobnie, biznes oparty na Rzeczywistości Rozszerzonej stanie w obliczu tych samych wyzwań w Chinach, z którymi przemysł internetowy boryka się od dawna: z cenzurą oraz otwartością rynku przede wszystkim na rzecz lokalnych konkurentów. Dlatego też firmy zagraniczne, które chcą wejść na rynek AR w Chinach, powinny zachować szczególną ostrożność.

 

Źródło: VRScout.com